In Maileon kun je in de module Marketing Automation (MA) programma’s creëren om geautomatiseerd taken voor of door de contacten in je Maileon account uit te voeren. Denk hierbij aan:
- Versturen trigger mailings
- Versturen SMS berichten
- Gegevens wijzigen
- Contacten uitschrijven of verwijderen
De elementen die je in het paneel rechts tot je beschikking hebt bepalen het startpunt, de acties, splitsingen en het eindpunt van je programma. Met deze functionele beschrijving van de module leer je hoe je deze elementen toepast voor een succesvolle automation.
Wanneer je aan de slag gaat met Marketing Automation (MA) is het belangrijk om dit resultaatgericht aan te pakken en op basis hiervan een (concept) flow uit te werken. Als je dit uitschrijft of uittekent kun je hierop vervolgens het MA programma baseren, testen en verder uitwerken. In dit artikel tref je verschillende voorbeelden van programma’s ter inspiratie.
De Marketing Automation programma editor. Het grijze vlak in het midden wordt het canvas genoemd. In de zijbalk rechts tref je de elementen waarmee je het programma creëert.
Algemeen
Nadat je een nieuw programma gestart hebt, begin je met een leeg “canvas” en een zijbalk met de actie elementen. Door deze het canvas in te slepen, voeg je ze toe aan het programma. Door pijlen te trekken van de punten aan de elementen in het canvas verbindt je ze met elkaar totdat je een logisch pad hebt dat de contacten in het programma zullen doorlopen.
Het is belangrijk om te weten dat je per programma één beginpunt kiest, maar verschillende (“onbeperkt”) actie-, splits- en eind elementen kunt invoegen. De elementen zullen elkaar direct opvolgen, tenzij je wachttijd toevoegt. Tip: als je een pijl wilt verwijderen, selecteer dan de pijl zelf en druk op de deletetoets van je toetsenbord.
Beginpunt contactfilter
Een van de eerste beslissingen om te nemen is de start van het programma. Wil je periodiek, dagelijks of wekelijks bijvoorbeeld, een selectie van contacten in het programma laten starten, dan kan dit met een contactfilter. In het filter zorg je voor de juiste (combinatie van) criteria voor de selectie. In het startelement kies je het filter en de frequentie waarop dit geraadpleegd moet worden.
Bij een contactfilter als startelement kun je gebruikmaken van Marketing Automation zonder koppelingen met externe systemen, omdat er gefilterd wordt op contactdata en -eigenschappen binnen je Maileon account.
Let op: als een contact vaker dan 1x aan de condities in het filter voldoet, dan zal het telkens opnieuw aan het programma worden toegevoegd.
Beveiliging bij contactfilter startpunt
Door middel van een controleveld kun je beveiligen dat een contact vaker dan 1x (tegelijkertijd) aan een MA programma start. Maak hiervoor een contactveld aan (bijvoorbeeld type boolean) en controleer de waarde in een conditie van je contactfilter, bijvoorbeeld als “is niet gelijk aan true (waar)”. De eerste stap in het programma moet dan zijn dat je het veldwaarde aanpast (naar true) zodat het contact niet meer aan de criteria van contactfilter voldoet nadat het in de flow is geweest. Optioneel kun je aan het einde van de flow het contact weer “vrijgeven” door het veld weer terug te zetten.
Overige startpunten
Afhankelijk van de integraties die je hebt met externe systemen, kun je ook gebruikmaken van:
- Een Contactevent als startpunt, bijvoorbeeld een order uit een ecommerce platform
- Een API call, bijvoorbeeld een CRM systeem dat een welkomstprogramma start
Een DOI bevestiging start een programma op het moment dat een contact zijn inschrijving bevestigt met een klik op een DOI bevestigingslink.
Actie en splits elementen
Voor een nadere beschrijving van de actie elementen kun je dit artikel raadplegen. Voor specifieke informatie over triggermails (instellingen), zie dit artikel.
MA zonder programma
Het is binnen Maileon mogelijk om acties te automatiseren zonder dat er een MA programma voor nodig is. Dit is geschikt voor enkelvoudige acties, als er meerdere acties elkaar opvolgen dan werkt dit het beste of zelfs uitsluitend via een MA programma. Deze wijze van automatiseren is bijvoorbeeld voor triggermails die direct reageren op een Contactevent of zelfstandig periodiek een contactfilter verversen om naar de contacten te mailen. Zie hiervoor de Dispatch logic stap bij het activeren van een triggermail.
Een andere manier van automatiseren zonder programma is om via een Contactjob onder Lists&Contacts de contactdata te wijzigen. Dit gebeurt op basis van een contactfilter naar keuze is en kan ingesteld worden om periodiek te activeren. Deze functionaliteit kan in combinatie met andere vormen van automatisering gebruikt worden.
Bewerken na activatie
Wanneer je een programma activeert, kun je in het actieve programma geen structurele wijzigingen meer doen. Wel kun je de koppeling van een triggermail wisselen. Mocht je meer willen wijzigen, dan kun je het programma kopieren, de kopie activeren en het origineel deactiveren.
Voor een triggermail geldt ongeveer hetzelfde: je kunt een actieve triggermail inhoudelijk niet bewerken. Je kunt alleen in de mail opgenomen links aanpassen, mits er linktracking op deze links is toegepast.
Voorbeeld: welkomstprogramma
Dit programma start wanneer een contact de inschrijving bevestigd. Vervolgens worden er (met tussenpozes) 3 mails verstuurd. De laatste mailing is optioneel en wordt enkel verstuurd als het contact (binnen een dag) op een link in de tweede mail heeft geklikt.
Voorbeeld: verjaardagsprogramma
Dit programma start dagelijks (10:00), door het controleren van een contactfilter. In dit contactfilter worden contacten gefilterd wiens geboortedatum gelijk is aan de datum van vandaag. Dan krijgen zij een SMS om te feliciteren. Een dag later wordt er een e-mail verstuurd om te vragen of zij gekregen hebben wat ze wilden. Zo niet, dan krijgt men een kortingscode “cadeau” om een aankoop met korting te doen.
Voorbeeld: verlaten winkelwagen
Dit programma start wanneer een contact een product aan een winkelwagentje van een webshop toevoegt. Vervolgens wordt eerst gecontroleerd of een contact zich reeds in het programma bevindt, om spam te voorkomen. Zo niet, dan kan het contact aan het programma deelnemen.
Er wordt steeds gecontroleerd of er niet een bestelling heeft plaatsgevonden, want dan kan het “vergeten winkelwagen” programma worden beëindigd. Zo niet, dan worden met tussenpozen in totaal 3 herinneringen verstuurd om het contact te verleiden de aankoop te voltooien.
Aan het einde van het programma wordt het contactveld dat als beveiliging dient weer van waarde aangepast, zodat een contact evt. opnieuw aan het programma kan deelnemen.